Gagauzlar ( Gagauziya ) (4)

Artık Moldovyada yaşayan Gagauz kardeşlerimizle vedalaşma zamanı...

Elbette Rafet Bey, eşi İvana Hanım ve Kazayak Köyü Belediye Başkanı ve tüm üyeleri hanımlarla birlikteyiz.
Kahvaltıyı yapıp 8 mayıs sabahı güzel dileklerle vedalaşarak Moldovya'dan ayrılıyoruz. Kiraladığımız otobüsle yola çıkıyoruz. Önümüzde KİEV'e kadar uzun bir yol bizi bekliyor.

Bundan sonraki program aşağıdaki gibi...

8 Mayıs 2018 Salı:
Konukların Gagauzyeri'nden ayrılmaları / Ukrayna Kiev'e ulaşım
Gerçekten yorucu bir yolculuk oluyor. Neyse ki hava bulutlu... Çevreyi seyrede seyrede, biraz da saatleri saya saya önce Moldovya- Ukrayna sınırına varıyoruz. Önce çıkış yapmak için bekliyoruz. Ara bölge geçildikten sonra Ukrayna sınırında biraz daha uzunca bekliyoruz. Otobüsten inmemiz yasak. Göz alabildiğine yemyeşil ovalar ve yer yer ormanlardan geçiyoruz. Kiev'e vardığımızda gün geceye çok karışmış oluyor. Neyse ki otelimiz merkezde. Çok rahat ve konforlu. Uçağımız yarın akşam. Bu gece bir güzel dinlenmeliyiz. Yarın yine programa uyacağız.

9 Mayıs 2018 Çarşamba:
Ukrayna Zafer Bayramı şölenlerini izleme. Kiev şehir gezisi.

ZAFER BAYRAMI KUTLAMALARI...
Sabah seslerle uyanıp balkona fırlıyorum. Tören alanını gören bir oteldeyiz. Polisler, askerler, derken bandolar... Gökyüzüne çıkan marşlar...

Çabucak kahvaltı yapıp otelin önüne çıkıyoruz. Ne büyük kalabalık. Törenin 11.00 de başlayacağını öğreniyoruz. Ortalık insan seline dönüyor. Uzaklardan bando sesleri arasında yaklaşan binlerce insan, belki de bir kilometre uzunluğunda bir kortej... her sıra belki de 20 kişiden oluşuyor. Geniş caddeyi kaplıyor adeta... Kucaklarında savaşta kaybettikleri yakınlarının kocaman fotoğrafları ve demet demet rengarenk çiçekler var. Son derece vakur yürüyorlar... Yaşlılar... Anneler... Babalar... Gençler... Hatta çocuklar bile var. Çoğu gözyaşlarını tutamıyor... Öyle çok acılar çekmişler ki... Hem de yıllarca... KAHROLSUN SAVAŞ! diye bağırmak geçiyor içimden... Onlarla birlikte ağlıyorum ben de... Hem de hıçkıra hıçkıra... SAVAŞ İNSANLIĞIN YÜZ KARASI...

Tören saatlerce sürüyor. Bugün Kiev'i gezmek mümkün değil. Müzeler, belli yerler hep kapalı... Otele dönüp biraz dinleniyorum. Şiir şölenine katılacağız. Valizlerimizi toplayıp otelden ayrılıyoruz.

Saat 15.30 Şimdi toplantı yerine gidiyoruz.
Ukrayna'da yaşayan Gagauz Türklerinin Türk Konseyi Başkanı Vasili Kelioğlu ile Azerbaycan Derneği Başkanı Hikmet Cavadov tarafından kapıda karşılanıyoruz. Protokol konuşmalarının ardından sırası ile kendimizi tanıtıp bir şiir seslendiriyoruz. Çok sıcacık bir atmosfer... Çaylar içiliyor.

Başkan Ukrayna'da Türkmen, Kazak ve Gagauzlardan 1500 Türkün yaşadığını açıklıyor. Köylerde 4-5 bin kişinin yaşadığını öğreniyoruz. Tam 20 köy var diyor.

Ukrayna Gagauz Birliği Başkanı Vasili Kelioğlu konuşmasında ' İlk olsun ama son olmasın gelişiniz...' diyor. O kadar içten ve samimi bir konuşması var ki! Küçük, dünya tatlısı kızı da folklor kıyafetleri içinde bir melek kadar masum ve güzel!
Onlarla buluşmamızdan sonsuz memnuniyet duyduğunu, çok sevindiğini anlatıyor.

Bu anlamlı sözler bize tüm yorgunluğumuzu unutturuyor. Aramızda güzel sesli Gagauz sanatçılar ' Oğlan oğlan ' türküsünü seslendiriyor. Ardınlar AĞITLAR okuyorlar. Gözlerimiz doluyor. Toplumlar ne acılar çekmiş...

Kitaplarımızı, bayraklarımızı veriyoruz. Dernekte yeni bir kütüphane kurmuşlar. Bizden de kitap istiyorlar. Kıbrıs'tan Türk şair ve yazarlarının kitaplarından göndermeye söz veriyorum.

Vedalaşmaya geçmeden bol bol fotoğraf çekiyoruz. Arabamıza kadar uğurluyorlar. Bir türlü ayrılmak istemiyoruz. Havaalanı biraz uzak. Vakitlice yola çıkmalı...

KIBATEK ULUSLARARASI UKRAYNA ŞİİR ŞÖLENİ
Yer: Ukrayna Azerbaycan Derneği Salonu
Yöneten : Şükrü AYDIN
Protokol Konuşmaları :
1) Hikmet CAVADOV (Ukrayna Türk Konseyi Başkanı / Ukrayna Azerbaycan Derneği Başkanı)
2) Vasili KELİOGLO ( Ukrayna Gagauzları Birlii Başkanı)
3) Dr.Mevlüt KAPLAN ( KIBATEK Dernek Genel Başkanı)
4) Feyyaz SAĞLAM ( Kıbatek Onursal Başkanı)
Şairler : Doç.Dr.Şamil SADIK (Azerbaycan), Fahri GÖRE,Güzin ORALKAN,Ayşe,KARADAN,Cafer ÖZ,Dr.Mevlüt KAPLAN,Leyla IŞIK,Feyyaz SAĞLAM (Türkiye),Kemal BEYATLI ( Irak), Anna KAZANNI,Olga FEDOROVA , İvan Gaydarcı SPANOVİÇ (Ukrayna),Alfiya ASKAROVA (Tataristan), Ayşe TURAL (KKTC),
Aziz SERBEST (Kosova)
Değerlendirme Konuşması : Dr.Öğretim Üyesi Rabia UÇKUN
Dinleti : Fatima YANGEVEYA (Tataristan) – İvan Gaydarcı SPANOVİÇ (Ukrayna)
KATILIMCILAR / KONUKLAR

1) Makvala KHAREBAVA (Gürcistan İzmir Konsolosu,Türkolog,Çevirmen)
2) Dr.Mevlüt KAPLAN (KIBATEK Dernek Genel Başkanı,Şair-Yazar)
3) Dr.Fadıl ÜNAL (KIBATEK Yön.Kur.Üyesi,Eğitimci)
4) Cafer ÖZ (KIBATEK Yön.Kur.Üyesi,Şair-Yazar)
5) Güzin ORALKAN (KIBATEK Genel Sekreteri,Şair-Yazar)
6) Leyla IŞIK (KIBATEK Der.İkinci Başkanı,Şair-Yazar)
7) Prof.Dr.Saverio SNOPOLİ ( Akademisyen,Pablo Neruda Derneği Genel Başkanı,İTALYA)
8) Dr.Maria MİRAGLİNA (Şair-Yazar,İTALYA)
9) Ayşe TURAL (Şair-Yazar-Eğitimci-Gazeteci,KKTC)
10) Aziz SERBEST (Şair-Yazar-Gazeteci,KOSOVA)
11) Kemal BEYATLI (Şair-Yazar-Gazeteci,IRAK)
12) Yrd.Doç.Dr.Rabia UÇKUN (Ege Üniversitesi,Öğretim Üyesi)
13) Yrd.Doç.Dr.Pınar FEDAKAR ( Ege Üniversitesi,Öğretim Üyesi)
14) Yrd.Doç.Dr.Atıf AKGÜN (Ege Üniversitesi,Öğretim Üyesi)
15) Bilgi ÇENGELLİ ( KIBATEK İngilizce Çevirmeni)
16) Feyyaz SAĞLAM ( KIBATEK Kurucu ve Onursal Başkanı,Şair-Yazar)
17) Şükrü AYDIN (KIBATEK Yön.Kur.Üyesi,Şair-Yazar)
18) Ayşe KARADAN (KIBATEK Yön.Kur.Üyesi,Çevirmen)
19) Fahri GÖRE (Şair,Yazar,Bestekar)
20) Alim KORKMAZ (Tezhip Sanatçısı)
21) Doç.Dr.Şamil SADIK (Şair-Yazar-Akademisyen, Bakü / AZERBAYCAN)
22)Hikmet CAVADOV ( Türk Konseyi Başkanı, Kiev / UKRAYNA)
23)Bulgar SVETLANA ( Ukrayna Gagauzları Birlii Genel Sekreteri)
24)Alfiya ASKAROVA (Şair,Kazan / TATARİSTAN)
25) Fatıma YANGEYEVA (Ses Sanatçısı,Kazan /TATARİSTAN)
26) İvan Gaydarcı SPANOVİÇ (Şair-Yazar / Kiev- UKRAYNA)
27)Anna KAZANNI (Şair / Kiev-UKRAYNA)
28) Olga FEDEROVA (Şair / Kiev-UKRAYNA)
29) Vasili KELIOGLO ( Gagauz Birlii Başkanı / Kiev – UKRAYNA)

Aynı dili kullanan, aynı duygusallığı taşıyan insanlar... Köklerimiz bir... Kocaman bir ağacın dalları gibiyiz. Sanki yüzyıllardır birbirimizi tanıyor gibiyiz.

Yorucu ama son derece mutlu geçen bir etkinlik ve buluşmaydı bana göre...
Hem de tam ANLATILMAZ YAŞANIR denilen cinsten...

Bir başka etkinlikte, büyük ihtimalle ağustos ayında İzmir'de bir araya geleceğiz. Ömrümüz olsun! TÜRK DİLİ BAYRAĞIMIZI genç kuşaklara aktarıp onların da KIBATEK adını sonsuza kadar yaşatmaların dilek ve temennileriyle hoşça kalın...